Володимир ВЕЛИКОЧИЙ: Я ніколи не переступав через людей, тим більше - не бив лежачого (ДОПОВНЕНО, повна версія інтерв'ю)

 

 

Термін подачі заявок для участі в конкурсі на посаду ректора Прикарпатського національного університету завершиться за кілька днів. Тоді міністерство оголосить дату проведення конференції трудового колективу, на якій з-поміж претендентів обиратимуть ректора. До того - триватиме офіційна виборча кампанія. Неофіційна ж стартувала ледь не рік тому. Про її перебіг, учасників і технології газета писала в циклі публікацій «Ректоріада».

 
"ГК" починає цикл інтерв'ю з головними претендентами на керівництво найбільшим вищим навчальним закладом Прикарпаття. Газета запрошуватиме до розмови усіх кандидатів, першим - директора Інституту туризму, професора, доктора історичних наук Володимира Великочого. Саме він першим подав документи до міністерства.

 
- Пане Володимире, якби ви підсумували семирічку правління попереднього ректора ПНУ Богдана Остафійчука? Що б ви змінили, а що б зберегли в університеті у разі перемоги на виборах ректора?

 
Думаю, перед тим, як почати критикувати, варто сказати, що було позитивного.


При Богдані Остафійчуку з’явилося – як загальна тенденція - намагання якимось чиним повернути університет до потреб викладача і студента. Якщо приймалися якісь важливі рішення, то керівництво все ж радилося з людьми. Спершу питання розглядала вчена рада, а вже тоді на підставі її ухвали рішення приймав ректор. Тобто було намагання залучитися підтримкою колективу й якось розбудити в ньому відчуття відповідальності за кінцевий результат рішень. Робилися спроби визначити план розвитку університету, визначити пріоритети. Думаю, така модель управління правильна. Але, на жаль, не всі кроки були правильними в конкретних ситуаціях, і врешті-решт гарні галса залишилися просто гаслами. Можу помилятися, але мені здається, чітко сформульованих завдань для університету так і не булоА тому є кілька речей, які мені дуже не подобаються і їх треба однозначно виправляти. Перше: очевидно, що ПНУ  втрачає позиції як провідний центр освіти, науки і культури навіть у Західному регіоні, які він по праву і за потенціалом мав би утримувати. Пояснення не може бути простим і однозначним.  На сьогодні зрозумілим є те, що університет не заявляв голосно про себе конкретними справами і проектами. В цьому провина не обов’язково самого Остафійчука – хочу це підкреслити. Це спільна відповідальність всього колективу, зокрема й команди, що керувала закладам разом з ректором. Тому майбутньому ректору доведеться добре подумати, як  ефективно організувати роботу ректорату і своєї команди з погляду менеджменту.

 

Друге. Сьогодні варто змінювати акценти у профорієнтаційній роботі. Адже від студента залежить майбутнє закладу. Ми повинні не чекати, поки нас виберуть, а самим себе пропонувати, йти до абітрієнта. Тут потрібні креативні ідеї. Дещо ми вже започатковуємо в Інституті туризму. 

 

Третє. Ми, певно, надмірно захопилися лише експансією – придбанням нових приміщень і територій. Як на мене, екстенсивний шлях розвитку університету через набуття нових територій і активів,, себе вичерпує, пора в ньому ставити якщо не крапку, то поки що три крапки.

 

- Здається, крапку вже поставив Богдан Остафійчук. Майже усіма територіальними здобутками університету завдячує ще Кононенку.

 

Чому ж? Дещо було придбане й за Остафійчука. Мова йде і про новий корпус для Інституту туризму, і про споркомлекс «Олімп». В останні роки  ми за інерцією продовжували більш чи менш вдало курс на екстенсивний розвиток закладу. І це було до певної міри виправдано. Адже необхідно було наростити ресурси, розширити напрями діяльності, утвердити статус молодого університету як одного з провідних центрів освіти, науки і культури Прикарпаття. Однак рухатись постійно лише цим шляхом – заздалегідь програшна стратегія. Зараз, як ніколи раніше, потрібно зосередитися на якості освітнього процесу, тобто акцентувати увагу на інтенсифікації процесу.

 

Слід зосередитися на трьох основних складових будь-якого університету. А це – викадач, студент і засоби їхньої праці, скажімо – бібліотека.

 

Викладач в університеті має відчути себе соціально захищеною людиною, впевненою в завтрашньому, як і його сім’я. Для цього університету треба зробити низку конкретних кроків. Не тільки на розсуд керівництва підвищувати заробітню платню, а впровадити систему, з якою буде зрозуміло, коли й за що це підвищення відбувається. Нинішня система нарахування рейтингових балів більше орієнтована на наукову роботу. По справжньому розвивати науку можуть не всі. Для тих, хто це може і вміє – мають бути свої критерії. Науку треба підтримувати, але не “загалом”, а конкретно, цілеспрямовано. Адже університет – це апріорі потужний науковий центр.Водночас, університет- це і заклад, в якому формується фахівець, тому викладач, що  не менш значиме,- має якісно давати знання, формувати компетенції у студентів, вдосконалювати відомі і розробляти нові методики викладання, використовувати нові форми роботи, збільшувати питому вагу практичної компоненти у навчальному процесі, давати і допомагати студенту втілювати такі індивідуальні завдання, які вирізнялися б новизною і практичною значущістю.

 

А тому дуже важливо оцінювати викладача ще й з погляду методики його роботи, з погляду використання ним нових навчальних технологій, зокрема й інформаційних. Без науки, звісно, не обійтися, але й без модернізації методики викладацької роботи ми також далеко не просунемося.

 

- До речі, за результатами недавнього звіту про наукову роботу в 2011 році ПНУ отримав від міністерства освіти незадовільну оцінку. 

 

На жаль, є такий момент. Більше того, якщо говорити про певні складові наукового звіту, наприклад, питання, пов’язані із господарсько-договірною тематикою, то ми взагалі знаходимося на передостанньому місці в Україні.

 

- Тобто наукові наробки ПНУ ніхто не купує?

 

Не все так просто, як здається.  Колективи вчених університету виконують науково-дослідні теми, які фінансуються з державного бюджету. Але сукупна сума фінансування сьогодні явно не відповдає потенціалу колективу. Історія цієї проблеми має щонайменше 20-ти річну давність. Коли  на зорі незалежності формувалися теми державного замовлення в межах існуючого державного бюджету, ми тільки виникли як університет. А тенденції фінансування наукових проектів з боку держави збереглися і сьогодні. Фінансують в основному відомих, знаних, а не тих молодих, які хотіли би набути певного статусу.

 

Напевно, варто було науковому відділу, бухгалтерії, усім, хто в університеті відповідає за госп-договірну тематику більш відповідально поглянути на процедуру її оформлення і реалізації. Слід змінювати самі підходи до такої роботи.    Ну, скажімо, у нас фінансується певна структура, сенсу в якій я взагалі бачу мало. Це так званий науково-дослідний інститут українського козацтва. Може, вона була б доречніша в якомусь центрально-українскому університеті? Чи доцільна вона в Галичині? Тим більше, що її навіть очолює не фахівець в галузі історії

 

- Зате її очолює який генерал-хорунжий, і таких генералів у ній, кажуть, чимало, включно з екс-ректором.

 

В кожному разі, думаю, в університеті доцільність такого підрозділу варто поставити під сумнів. Але він, певно, не єдиний такий. .

 

- Чимало доводилося чути нарікань, що при призначенні на посади в університеті керувалися принципом особистої відданості керівництву. Людям, які ризикували дозволяли собі критику на адресу очільників, нерідко погрожували вільненям. Деякі були звільнені, окремі судяться досі. Чи можна налагодити кадрову політику так, щоб вона не залежала від примх керівництва?

 

Треба старатися. Навряд чи можливо зовсім усунути людський фактор, бо ми все ж працюємо серед людей. Але ж сила керівника якраз полягає в тому, щоб прислухатися до критики більше, ніж до підлабузництва.

 

Людина, яка критикує, а не поливає брудом, - знахідка для керівника. Майже завжди в критиці є раціональне зерно, яке варто використати в роботі. На жаль, часто влада розцінює критику як зазіхання на повноваження і авторитет. Що ж, це вже особисті вади людини, яка представляє владу.

 

Мені особисто звільненням не погрожували, хоч були різні ситуації… Але я загалом людина не злопам’ятна. В університеті є чим займатися, і особисті стосунки не повинні бути перешкодою для роботи.

 

Можу сказати, що я якраз був тим одним з тих, хто на ректораті, Вченій раді відкрито  висловлював думки з різних питань і завжди говорив вголос, якщо був не згідним з якимись позиціями. Я вважаю це нормальним робочим процесом, який мав би допомагати виходити на конструктив.

 

- У вітчизняних рейтингах університет, скажімо так, зірок не хапає. Що можна зробити для підвищення якості освіти?

 

Я би так категорично не стверджував. За різними рейтингами показники ПНУ цілком пристойні. За одним з рейтингів ми знаходимось на дев’ятій позиції в Україні, за іншим — на 36-ій. Так, потрібно ще багато працювати над підвищенням якості підготовки фахівця. Кожен студент повинен бути впевненим, що знання , які йому дадуть в університеті, однозначно допоможуть йому працевлаштуватися.

 

- Відомо, як в багатьох університетах сьогодні працевлаштовують студентів: змушують приносити «липові» довідки про працевлаштування, а потім звітують до міністерства, що все гаразд - і отримують чергове держзамовлення. Є таке?

 

 Проблема працевлаштування – це не проблема тільки ПНУ. На жаль,  молоді люди і не тільки сьогодні поставлені в умови виживання. А завдання конкретно ПНУ –  піднімати свій рейтинг до рівня високої конкуретноспроможності на ринку праці своїх випускників. Але можна ставити питання по-іншому.  Для прикладу:  чи може  хтось назвати хоч одне туристичне підприємство в Івано-Франківській області, яке знаходиться в державній власності?

 

- До чого тут державна власність?

 

А до того, що студент, який навчається на державній формі, мав би бути влаштований за потребами держави, тобто держава мала би замовити його навчання, а потім працевлаштувати.

 

- В Інституті туризму взагалі немає держзамовлення?

 

Є, і ми якраз не маємо проблем з держзамовленнями. Тому що намагаємося формувати фахівця таким чином, щоб він був затребуваний ринком праці. Якщо наш студент здобуває фахові знання, якщо він знає дві чи три іноземні мови, при цьому він ще й пройшов практику за кордоном — то він потрібен сьогодні і в Буковелі, і в приватній садибі, він сьогодні здатен організувати сільський туризм на Бойківщині або на Городенківщині. Ми намагаємося сформувати такого фахівця, який би сам собі дав раду. А якщо він ще при цьому всьому створить два-три робочих місця для своїх колег, то будемо вважати, що він свою функцію виконав.

 

Мені здається , що в нас в державі питання держзамовлення поставлені з ніг на голову. Держава робить замовлення з першого курсу. Я розумію, що це потрібно для соціальнонезахищених: інвалідів, сиріт, чорнобильців, це так. Але чому б державі не чинити інакше: діти починають з одинакових умов,  ті, хто потребує - мають право на отрмання пільгових кредитів на навчання, доходять до завершення бакалаврату і тоді держава вибирає з випускників, кого їй треба, і повертає цим дітям кошти за навчання, надає їм нормальне місце праці, забезпечує певним соціальним пакетом. Як на мене, це би було з точки зору використання державних коштів більш прагматичним варіантом. Але це  - справа майбутнього.

 

- Є ще така проблема. З одного боку, університет зацікавлений в прибутку, а отже, в якомога більшій кількості студентів-платників. З іншого, якщо студент платить, до нього ставляться дуже поблажливо, і це призводить до загального зниження рівня освіти. Може, в ПНУ надто захопилися гонитвою за доходами на шкоду якості освіти?

 

Якщо говорити про фізиків чи математиків, там студенти вчаться переважно на державній формі навчання, і дуже мало за контрактом. Та якщо говорити про той самий туризм, то так, на рівні бакалаврату приблизно 75-80% - студентів це платники.

 

Звісно, не всі вчаться успішно.

 

- Бувають відрахування не за несплату, а саме за неуспішність?

 

Не можу сказати про весь університет, скажу про Інститукт туризму. Ми цього року за неуспішність відрахували після зимової сесії 9 студентів.

 

Тут дуже важливо, наскільки серйозно підходять до справи керівники структурних підрозділів - завідуючі кафедрами, декани. Але, безумовно, проблема існує. Гроші університету потрібні, але чого не можна допускати – це дозволяти платнику сісти викладачу на шию. Потрібно шукати золоту середину. Переймати досвід європейський країн. Скажімо, студент переводиться на наступний семестр за умови, що він виконав навантаження за попередній. Не пройшов якусь дисципліну — повертаємо назад, хай ще раз заплатить за неї. Це якраз і є той  один з позитивів Болонської системи, який нам слід було б застосовувати для покращення якості освіти випускника. Але вирішення цього питан та низки інших нагальних питань – складова рпеформи вищої освіти

 

- Хронічна хвороба вищої освіти – корупція. ПНУ – не вийняток з правила. Є ідеї, як її бодай мінімізувати?

 

Корупція – хронічна хвороба нашого суспільства і безумовно і вищої освіти як його складової. Корупцію можна обмежити, якщо звузити середовище, до вона виникає. Скажімо, екзамени. Треба стимулювати студента вчитися і заробляти оцінки, а не змушувати йти до викладача на іспит. В наших силах – змінити положння про оцінювання студентів, для цього не потрібно міністерських вказівок.При нинішній системі студент, виконуючи всі завдання, активно працюючи на заняттях, може набрати максимум 50 % від суми балів в ході навчального процесу і це дозволяє йому сподіватися лише на оцінку “задовільно”. Тобто, він не може отримати оцінку “добре” і “відмінно”, не здаючи іспиту. Виходить так, що ми “примушуємо” і студента, і викладача до іспиту? Чи не створюємо ми останньому таким чином середовище для уможливлення так званих коруптивних дій? З іншого боку, навіщо студенту постійно відвідувати заняття,  активно працювати на них, писати контрольні чи самостійні роботи, виконувати індивідуальні заняття, звітувати про виконання самостійної роботи, якщо можна вчитися впродовж семестру від випадку до випадку, а за дві ночі перед іспитом вивчити необхідний об'єм інформації і заробити свою мінімальну оцінку?

 

Адміністративними методами проблему мотивації студента до активізації його навчальної роботи не вирішити. Час позбуватися радянських стереотипів щодо всебічної “усепокореності” студента викладачеві чи адміністратору за принципом “бо по іншому бути не може”. Студент такий же учасник навчального процесу, як і викладач чи адміністратор. Щоб від нього вимагати, треба йому створити належні умови навчання, мотивувати набраними балами за чітко визначеними критеріями. В кінцевому результаті, вмотивований студент мотивуватиме до роботи і викладача, не дозволить йому перебувати в стані застою і самозаспокоєності. А все це в комплексі повинно сприяти якості навчального процесу і підготовці фахівця.

 

- В Інституті туризму недавно стався скандальний випадок: викладача арештували за хабар. Кажуть, після цього в університеті – можливо, зацікавленими особами - поширюється інформація про ваш Інститут як про чи не найкорумпованіший підрозділ ПНУ?

 

 Про те, що поширюється інформація про корумпованість Інституту -  вперше чую. Я б сказав, радше – навпаки.  Принаймі так пишуть студенти на своїх сайтах. Але  не хотілося б виправдовуватися. Можу стверджувати сміливо і впевнено, що викладацький склад Інституту туризму — це цілком здоровий колектив. Той випадок, я вважаю, повністю залежав від людського фактору. Якби дирекція Інституту, завідувачі кафедрами не вели профілактичної роботи, не наголошували на неприпустимості таких вчинків, ще можна було б робити нам закиди. Мої функції не полягають в тому, щоб водити викладачів за руку.

 

Не беруся оцінювати рівень корумпованості загалом, скажу лише, що це загальна біда, яка існує не тільки в нашому університеті.

 

- Університет – це серйозні гроші. Його річний бюджет сягає майже 180 млн. грн. Чи ефективно, на вашу думку, витрачаються ці кошти? Чи прозоро?

 

Про витрату коштів у нас щорічно в серпні на конференції трудового колективу звітує ректор.

 

З приводу використання коштів, завжди є і будуть,  питання. Але, наскільки я знаю, приблизно 75% університетських видатків – це заробітна плата і податки. А ще потрібно оплатити електроенергію, воду, газ… На розвиток залишається небагато.

 

Щоб детальніше аналізувати, потрібен чіткий кошторис, чіткий план використання коштів. Думаю, хто б не став ректором, йому б варто провести ретельний аудит витрат, а надалі чітко визначитися з пріоритетами, оприлюднити їх, розробити відповідний кошторис і рухатися по ньому, регулярно звітуючи перед колективом. Я б пропонував іти шляхом програм: наприклад, одного року ремонтуємо дахи, наступного – займаємося опаленням тощо. Так за кілька років ми могли б привести все до ладу.

 

Але окрім університетської господарки, інвестувати треба в людей. Це головне. Ми знову повертаємося до трьох складових – студент, викладач і бібліотека.  Трохи менше 200 тисяч гривень в рік на придбання літератури - це на сьогодні мізерні кошти. А потрібні мультимедійні лабораторії,  комп’ютерні класи, мережі тощо. Останнім часом багато говоримо про міжнародну діяльність, але мені здається, що одним із реальних кроків в цьому напрямку було б отримання нашими викладачами і студентами доступу до мережі бібліотек наших закордонних партнерів.

 

Для підвищення репутації університету потрібні масштабні наукові заходи – наукові конференції міжнародного рівня. Треба посилювати свою присутність в інформаційному просторі. Потрібна серйозна робота з грантовими проектами: це додаткові можливості для самореалізації… 

 

В інший спосіб ми заявки про себе у світі не зробимо. Якщо не будемо виходити на міжнародний рівень в плані освіти і науки, залишимося національним закладом в межах нашого хутору. А це найгірше, що сьогодні може бути. Тому треба справді наповнювати реальним змістом статус, який маємо. Коли кажемо, що ми європейський за духом і національний за змістом університет, - це правильно, але нам ще треба ставати такими.

 

Все це можна робити. Для цього потрібна команда однодумців, готових працювати на розвиток університету. Сьогодні настав час, коли до керівництва в університеті має прийти нова команда. Я не скажу – молода, бо молоді люди, як правило, дуже радикальні, хотіли б усе і одразу. А от якби поєднати досвід і мудрість попередніх поколінь з креативністю молодих, це було потужним поштовхом для розвитку університету. Якщо ми – увесь колектив університету - не усвідомимо, що мусимо рухатися вперед, і на цьому шляху нас чекає щоденна важка праця, то перспектив не буде.

 

 - Реалії такі, що результат виборів ректора залежатиме не тільки від учасників конференції трудового колективу. На вашу думку, наскільки влада – центральна і місцева – здатна вплинути на процес?

 

Якщо говорити про місцеву владу, то в кожного з високопосадовців, напевно, є якісь вподобання серед кандидатів…

 

- От ви подобаєтеся Михайлу Вишиванюку, як думаєте?

 

То треба спитати Михайла Васильовича.  Скажу тільки, що ми з Михайлом Васильовичем працюємо давно, і я є його   радником на громадських засадах. До речі, Михайло Васильович  читає лекції студентам Інституту туризму, при чому вони стосуються предметів, які він глибоко знає. Припустимо, предмет «Регіональна політика в галузі туризму». Якщо на Прикарпатті туризм з 1997 року визнано провідною галуззю, і цю політику виробляє керівництво області, то хто ж краще за голову облдержадміністрації знає предмет? Але це не означає, що я можу мати якісь преференції в керівництва області.

 

На мою думку, керівництво обладміністрації, облради, міста, міськради мали б підтримати того кандидата, який набере більшість на голосуванні, бо це буде вибір колективу.

 

Колектив університету – це не якась приватна структура, що існує собі окремо і для себе. Це заклад, який значною мірою формує  соціально-економічні показники в області, зрештою, і майбутнє області - через фахівців, яких готує. Тому просто махнути рукою на університет, не пропонувати йому варіанти розвитку і не прислухатися до того, що університет каже, - не можна. Тобто університет, з одного боку, мав би змусити владу рахуватися з собою, зі своїми потребами, а влада, зі свого боку, мала б розуміти, що університет – це не якась структура, з якою можна не рахуватися. Ми приречені працювати разом.

 

- А як же ідеал університетської автономії?

 

Коли я кажу про співпрацю, я не маю на увазі підлеглість. Якщо хтось сьогодні думає, що голова адміністрації дзвонить ректору, а той відповідає «Єсть!», то він дуже помиляється. І так не повинно бути. Має бути паритет, взаєморозуміння і взаємоповага заради спільної мети. Тобто співпраця - і позитивна – має бути. Університет багато дає місту і області…

 

- Входить в  топ-10 найбільших платників податків…

 

Я не тільки про це. Хочу зачепити і духовну складову. От я пишаюся сьогодні, що труппа в облмуздрамтеатрі, яка показує «Націю», «Солодку Дарусю», - це випускники Інституту мистецтв ПНУ. Приємно про ці речі говорити, і таких прикладів багато.

 

Щодо київської влади. Є правила гри, визначені законодавством про вищу школу. А там чітко вказано, що міністерство має право вибирати між тими кандидатами, які наберуть на виборах понад 30% голосів. І це буде право міністра. Він буде визначатися якось зі своїм вибором.

 

- Тобто, якщо буде два фіналісти з результатом понад 30%, міністр може призначити і того, хто набрав менше?

 

Так, але він мав би тоді це якось аргументувати, інакше це викликало б нерозуміння в колективі.

 

- Стати ректором університету в Галичині за контрактом, підписаним Дмитром Табачником, – це комфортно? Хіба не буде в суспільстві сумнівів щодо легітимності такого ректора?

 

Будемо виходити з того, що ми сьогодні говоримо не про Табачника як про особистість, а про очільника міністерства освіти, науки, молоді і спорту України. Багато що кому сьогодні в Україні не подобається, і що, їм виїхати з країни? Думаю, ні.

 

Ми говоримо про міністра, який сьогодні виконує свої повноваження, і я вважаю, з певних позицій виконує їх непогано.

 

- А що саме вам здається непоганим? Просування російської мови в освіті? Обмеження ЗНО при вступі? Скасування іспиту з української мови при вступі до аспірантури? Ініціативи скорочення кількості годин української історії?...

 

Непогано Дмитру Табачнику вдається управляти поточними процесами в освіті, які менше очевидні для громадськості. Це стосується формування навчальних планів, покращення умов навчання тощо.

 

- Словом, оцінювати політику Табачника ви не будете, щоб не сваритися перед виборами ректора?

 

Не тому, що я не хочу сваритися… Зрештою, я завжди чесно висловлював і висловлюю свої думки. Але давайте так: якщо ми завжди будемо працювати в режимі конфронтації, позитиву не буде. Нам сьогодні бракує широкого громадського обговорення проблем у сфері освіти. Коли приймаються певні рішення, вони мали б бути аргументовані не тільки чиєюсь власною позицією, а позицією суспільства.

 

Не хочу пояснювати дії міністра, бо це його рішення, але, наприклад, вважаю, що іспит з української мови при вступі до аспірантури – це правильно і його треба повернути Скоротити кількість годин української історії ніхто не дозволить, та й Дмитро Табачник сам недавно заявив, що цього не планувалося.. Але коли мова про, наприклад, пакет документів для ліцензування окремої спеціальності, то сьогодні з цим нарешті  міністерством наведено чіткий порядок, а раніше не було. Тому, коли йдеться про професійну роботу підрозділів міносвіти, то вона таки справді професійна.

 

- На вашу думку, сьогодні нелояльний до міністерства, до гуманітарної політики влади кандидат на посаду ректора має шанс очолити виш?

 

Протягом двох останніх років я не знаю в Україні прикладу, коли б нелояльний до міністра чоловік очолив університет.

 

- То ви лояльний чи не лояльний?

 

Як визначити мою позицію? Визначимо її так: я людина, яка є патріотом свого університету.

 

- Днями закінчиться термін прийому заявок на конкурс. Можна припустити, що є лояльніші за вас кандидати. Адже ж міністр призначив одного з претендентів виконувачем обов’язки ректора. Таке призначення можна вважати форою? 

 

З погляду можливостей впливати на ситуацію з позиції виконувача обов’язків – так. Бо є можливості бачитися з колективом, спілкуватися, бути краще обізнаним з ситуацію університету – у фінансах, бухгалтерії тощо. Це з одного боку, а з іншого – діяльність в. о. сьогодні дуже пильно і критично оцінюється в середовищі викладачів. Тобто, з одного боку, - це позитив, а з іншого – це змушує бути особливо обережним і акуратним при прийнятті рішень.

 

Я далеко не впевнений, що сьогодні призначення в. о. – це свідчення про пріоритети в міносвіті. Міністерство могло обрати на посаду в.о. будь-якого з кандидатів, які були визначені певним колом. Це колишній ректор Богдан Остафійчук і ще три особи, подані ним в кадровий резерв: професор Ігор Цепенда, професор Іван Миронюк і я.

 

Думаю, що вибір міністерством одного з проректорів, - логічний і закономірний.

 

- Дата виборів ще не визначена, але кампанія ведеться давно. Як вона відбувається? Ви зустрічаєтеся з людьми, розповідаєте про себе, щось обіцяєте?

 

Я хотів би чітко назвати принципи, якими користуюся в житті. По-перше, хто би не був моїм конкурентом на посаду ректора, я не розцінюю його як ворога, а тільки як опонента. Тому пропонував би дискутувати і сперечатися ідеями, підходами, принципами. Друге. Не вів, не веду і не вестиму брудної кампанії по відношенню до моїх опонентів. Це мій життєвий принцип. Я ніколи не переступав через людину, претендуючи на посади, тим більше - ніколи не бив лежачого.

 

- Лежачий - це не Остафійчук часом?

 

Ні, я в загальному це кажу, немає значення хто. І до речі, не вважаю Богдана Костянтиновича «лежачим» і не скидав би професора, єдиного в університеті члена-кореспондента Національної академії наук, лауреата державної премії з шальок терезів...

 

Та й зрештою, вибори колись закінчаться і як тільки це станеться, мені здається, усім потрібно буде потиснути один одному руки і працювати далі на розвиток університету. Я з 1995 року працюю в університеті, а 1985-1992 навчався в університеті. Три роки всього-навсього я не був в університеті, я працював. Спочатку педагогом-організатором, раніше називалося піонер-вожатим в школі-інтернаті №1 по вул. Пушкіна, а  з 1993-95 роки я працював в ЗОШ №12 вчителем історії. В 1995 році  професори О.Карпенко, М.Кугутяк  запропонували мені працювати в університеті на посаді старшого лаборанта Відділу регіональних проблем інституту політичних і етнонаціональних досліджень  НАН України та Прикарпатського університету. І з того часу і до сьогоднішнього дня я практично пройшов усі щаблі в університеті, починаючи від лаборанта, асистента, начальника відділу,  помічника ректора, проректора, директора Інституту.. Тому університет знаю з середини дуже добре.

 

- У вас ще був такий цікавий політичний епізод в біографії, про який точно згадають на виборах, - членство  в СДПУ(о) Віктора Медведчука. Кажуть, ви досі зберегли зв’язки, які можуть допомогти вам пробитися…

 

Давайте простіше. З 2006 року я безпартійний. Я закінчив своє членство в партії в серпні 2006 року, коли відбувся черговий з”їзд, на якому все політбюро партії на чолі з Віктором Медведчуком подало у відставку. Я радий, що був причетний до такого кроку.  

 

Я не припинив своїх зв’язків з друзями – це правда. Друзів не міняю по житті.

 

А в житті всього намагаюся досягти сам — це мій життєвий принцип. Дуже рано, коли мені було 6 років, помер мій батько. Ми залишилися з мамою вдвох. Коли одного дня я прийшов  після школи з розбитою до крові рукою і майже відірваним ліктем, мама мене взяла на коліна і просто попросила: “Я тебе дуже сильно прошу, оскільки ми з тобою живемо вдвох, постарайся зробити так, щоб люди не говорили, що я не можу тебе виховати сама”. Для мене ось це прохання матері стало визначальним по великому рахунку. Я знав, що я мушу  сам собі в житті пробивати дорогу. В мене  не було ніколи  волохатої руки і широких батьківських плечей. Якщо я чогось досягав, то тільки власним розумом, зусиллями, допомогою друзів. І мені не соромно за жоден день, який я провів в СДПУ(о), бо будучи в цій політичній структурі я разом зі своїми друзями і колегами зробив багато чого доброго. На цьому тижні, до речі, виповнюється рівно 10 років, як пішов з життя Микола Шкрібляк , людина, яку я вважав своїм товаришем, . 29 березня у під”їзді будинку в нього випустили рожок куль з автомата. Словом, довелося багато чого побачити, в тому числі і нехорошого. Тому боюся в цьому житті Господа Бога і переживаю тільки за те, щоб здоровою була моя родина і діти. А все решту, що роблю, роблю для того, аби не було соромно моїм дітям колись сказати, що я був їхнім батьком. А мені самому не було соромно подивитися людям в вічі.

 

Щодо проведення кампанії, ми всі в одному університеті, і з будь-яким працівником можна говорити і доводити свою позицію.

 

Перевагу того чи іншого кандидата виявить голосування. А процедуру таємності голосування і чіткості підрахунку голосів повинна забезпечити спеціальна комісія. І я, як кандидат в ректори, теж докладу всіх зусиль для того, щоб голосування відбувалося абсолютно прозоро, зрозуміло і чесно. Щодо того, як люди будуть голосувати — це їхня особиста справа. Заглянути кожному в душу складно, та й не потрібно, зрештою. Але мені так видається, що значна частина людей до сьогоднішнього дня вже встигла визначитися.

 

- Ви з Ігорем Цепендою, який також вважається фаворитом ректорської кампанії, колеги з одного факультету, майже одного віку. Ваша думка про конкурента?

 

 Ми справді знаємося  з Ігорем Євгеновичем довгі роки, ще зі студентської лавки. Він фаховий історик. Зумів стати фаховим дипломатом.

 

Дуже шкодую, що він сьогодні не працює в системі міністерства закордонних справ з двох причин: по-перше, українська дипломатія  набула би фахового працівника, а по-друге, я не мав би такого конкурента в університеті.

 

Проте  я впевнений, що наша конкуренція не несе жодної загрози стосункам у колективі і функціонуванню університету.   І як би не закінчилися вибори, ми будемо продовжувати підтримувати добрі стосунки. Принаймні, мені би так хотілося.

 

- Тобто якщо він переможе ви його привітаєте першим?

 

Безумовно. Цього ж сподіваюся і від нього.

 

Розмовляв Сергій БОРИС

Галицький кореспондент


04.04.2012 Сергій Борис 1973 37
Коментарі (37)

1 квітня 2012.04.01, 20:05
Ця стаття - найкращий сьогоднішній жарт Фіртки
Микола Васильович 2012.04.01, 20:15
Позитивний, грамотний, моральний керівник. Активний розвиток міжнародних зв'язків в ПНУ розпочинався при ньому як першому проректору з міжнародного співробітництва. Фактично з нуля створив Інститут туризму. Володимире Степановичу, з нетерпінням чекаємо виборів і Вашої перемоги. Чекаємо зустрічі з Вами в колективах, зокрема у нас.
Ігор С. 2012.04.01, 20:18
Гадаю сама ідея створення Фіртки спала на думку саме 1 квітня
хабар 2012.04.01, 23:46
В інституті який очолює, хабар беруть всі і за все!Яку політику до хабарництва сповідує директор?Правильно.Бо навіть в час коли трясли університет,то інститут туризму на все наплював,і зараз на носі держіспити,а старости курсів в страшному русі і ніхто ні на що не звертає уваги.Ну і що тут сказати, підтримати? ...чи.................-----------
Володимир 2012.04.02, 08:22
Насторожують дві речі: 1. Все для всіх має бути добре. Тобто - від усіх по можливостях, але всім порівну. Правдивий совковий соціалізм, але Україна це вже проходила. Це гарантія подальшої стагнації, а відсутність прогресу - це регресія, деградація. Керівник повинен заради стратегічного розвитку приймати непопулярні рішення і реалізовувати їх. 2. Це чистий підхід педінституту – університет це не тільки «студент, викладач і бібліотека». Класичні університети це вчені, які отримують і поширюють нові знання. Тому наука і університет не можуть бути роз’єднані. Проте у такому баченні університету є своя причина – Володимир Великочій за фахом гуманітарій, історик. Класичні університети базуються на природничих науках і їхня вага складається саме за рахунок цих дисциплін. На жаль, це погано розуміють вихованці педінституту, які більше нічого не бачили, окрім перейменованого в університет педінституту. Система підготовки вчителів у Совєцкому Союзі була непоганою з принципами - сам добре вивчи матеріал і перекажи його творчо й доступно учням. Університет же повинен вчити отримувати нові знання, а не користуватися вже отриманими. Потім питання щодо природничих наук – потрібні сучасні лабораторії, підтримка тих підрозділів, які дійсно можуть вивести університет на світовий рівень. Саме так можна отримувати добрих студентів, бо зараз кращі абітурієнти з нашої області їдуть до Львова, Києва чи Чернівець. Чи зможе пан Великочій вирішувати проблеми у такому ключі?
Правда 2012.04.02, 10:17
Великочий - це найкращий кандидат на ректора. Розумний, сучасний, добрий менеджер, тактик і стратег. А щодо фальсифікованої кримінальної справи проти викладача інституту туризму - ще римляни говрили "Кому вигідно?" Питання є? Це все розглядайте в контексті боротьби табачніга і спецслужб проти найбільш вірогідного опонента, що коритсується реальною повагою в колективі.....
Студентка туризму 2012.04.02, 10:19
Якби великочий став ректором, я би напилася.... Класний дятько.
Думки з приводу... 2012.04.02, 10:43
До п. Володимира. Таке враження, що Ви просто висловили свої думки, відсторонено від статті, не аналізуючи тексту. Автор чітко наголошує :" Адже університет - це апріорі потужний науковий центр" і т.д. Але не це змусило мене добавити власний коментар. Неприємно вразило зневажливо - образливе відношення до викладачів університету( цит.:" це погано розуміють вихованці педінституту, які більше нічого не бачили, окрім перейменованого в університет педінституту").Ми всі як правило, родом з педінституту, але це не робить нас меншовартісними і не звужує наше розуміння розвитку , прогресу. Так можна звинуватити кожного вихідця з села, який щось досягає в цьому житті, піднімається на якісь щаблі, в тому, що він не позбувся провінційності мислення, "хутірського підходу" і не може аналізувати в масштабах держави і т.д. Така пихатість , як на мене, свідчить про незадоволені амбіції, а не високий рівень освіченності. І ще одне. Принцип маккіавелізму :"ціль виправдовує любі засоби" ми вже проходили в лиці того самого" Совєцкого Союзу" про якийй Ви згадуєте з відкритою іронією. І це не може і не повинен бути стиль керівника.Доста. Ми вже цього накоштувались, коли кожна людина і її проблеми - це ніщо, а велика ціль і любі, навіть жорстокі засоби - це все. Керувати за рахунок людини , а не задля людини - такий стиль не потребує великого менеджменту, а тільки великої аморальності, пихатості самозакоханості.
Раззззз 2012.04.02, 10:56
Великочий один із небагатьох розумних, освічених, незациклених, чесних та просто хороших людей в цьому університеті і я не розумію людей, які тут розпинаються і ллють на нього негатив...хоча розумію..вибори на носі
drug 2012.04.02, 11:06
Хороша, позитивна людина. Інтелектуал, яких, на жаль, мало. Тому, якщо б Великочий став ректором, то від цього Прикарпатський тільки б виграв.
Месник справедливості і до 2012.04.02, 13:08
він мене заплавив на екзамені ше в 2002 році, через нього я не поступив в прикарпатський університет .. більш ніж впевнений що він хабарник ще той! Всюди корупція, особливо в сфері вищої освіти, думаю йому з рук це не зійде, і відповідні органи підловлять його і відправлять у відповідне місце для виправлення та ресоціалізації, де він матиме час подумати і пригадати всіх кому нашкодив при поступленні та навчанні в університеті
Небайдужий 2012.04.02, 17:23
Хто хоче ще 17 перевірок за 7років,раю для підлабузників,боротьби з усіма хто має свою думку,яка здебільшого виявлялась вірною.Тих хто вислов"юється=ГЕТЬ З УНІВЕРСИТЕТУ! Приклад професори: Басай.Мельник,Тимків і інш.Хай процвітає закостенілість.ДУМАЙМО!
Богдан 2012.04.03, 12:23
Звертаюсь до адміністратора сайту. Дуже великий інтерес до ціеї статті професора. Прошу Вас,зробіть з ним чат, щоб можна було задати питання по суті, а не лише те, що цікавить журналістів.Він е реальною і очікуваною кандидатурою на посаду ректора. З повагою Богдан Михайлович.
Марія 2012.04.02, 22:33
Загально відомо його ставлення до націонльного надбання нації...Чи і тут скаже для свого "спасення" своє рятівне словечко, що він КОСМОПОЛІТ...
Сергій 2012.04.03, 12:18
Чи то правда, що Мироська Нагорняк з Чукалівки мае бути "друга леді" вашого університету.Тоді, професорки, готуйтесь купувати білизну за направленнями до "бутіків" ціеї, з дозволу сказати "леді".
неможе 2012.04.02, 20:54
Валікчій не сможет!Сможет Медведчук,а валикочик буде йому носити тапочки...і усьо!
6325435 2012.04.03, 15:08
Хороша людина. Фаховий історик й науковець. Думаю, що він був би непоганим ректором.
Я 2012.04.03, 15:32
Спілкувався з ним особисто. Прогресивний і толковий мужик. З таким ректором не буде соромно за універ
женя 2012.04.03, 15:39
Великочий буде толковим ректором. В нього є управлінський досвід. Інститу туризму з нуля підняв.
Петрусь, студєнт ПНУ 2012.04.03, 19:00
Реб'ята, попустітьсє, табачура вже ріших хто буде ректором. Великочий і краще може, та не може а точно, але без шансів. Всьо рішили вже без нас. Народ в ПНУ таке саме бидло, як партія скаже так і прогголосують. А де мля наша Свобода, чи їх ставленик табачури вже прикупив............ ГАггагагагагага...........
для студентки туризму-! 2012.04.03, 20:26
Напийся вже,бо все одно не буде...,але напийся, то хоч будуть мати хлопці шо мастити і ти кайф хапнеш...шо..хіба нє,та хапнеш...........!
для студентки туризму 2012.04.03, 20:44
для студентки туризму-! That's is real level of tourist institute - drink, smoke, etc.
іван 2012.04.04, 15:18
цікава " співпраця "цього претендента на високу посаду з фірмою" Сіон" , що знаходиться по вул. Бельведерській в Івано-Франківську. Подейкують , що багатьом студентам ,які потрапили в халепу із страхівками закордонними боляче відгукуються такі " послуги" до тепер.....
студентка інституту туризм 2012.04.04, 17:30
Володимир Великочий - це дуже порядна,чесна і від душі добра людина,позитивний і готовий завжди допомогти кожному.Окрім таких людських якостей,він є досить розумним і толковим викладачем,з легкістю знаходить контакти колегами,з студентами,з розумінням ставиться до кожного...Я бажаю Володимиру Степановичу перемоги на виборах тому,що він завжди готовий працювати на благо університету,він дійсно патріот університету!!!
правдуся 2012.04.07, 21:58
намагайся не намагайся Владзьку,але Цепенда має це ті комуністичні звязки от так.Іколи Цепенда прийде до влади то як сказав недавно в міністерстві,почистить університет від грязі..цікаво панове працівники а ви впевнені що ви не є та грязь???
погляд 2012.04.08, 12:30
Валикочію!той,хто пройшов через СДПУ(о),той переступав через людей,бив лежачого і взагалі з кого ти ліпиш дурня?Ти мав би сидіти тихо і не рипатися,чи може наші люди взагалі втратили память,якщо втратили,то бути тобі ректором,значить бути такій Україні.Біда та й годі з нашим народом...........
Діма 2012.04.08, 13:00
2 погляд. Є три кандидати: 1.Великочий, 2.старий маразматик і 3.ставленик табачури і потомствєнний кагебешник. Кого оборем? Великочому вірю. Попри все. В інших дуже сильно сумніваюся.
Марко 2012.04.08, 13:42
Хто б не переміг, важливо, щоб ректор мав бажання і був спроможний проводити реформи, спрямовуючи роботу університету відповідно до кращих зразків західних університетів. Тішить, що претенденти - доволі молоді за віком люди, це дає надію на те, що у них менше радянщини. Цікаво, як на аналогічні питання дадуть відповідь інші претенденти, але у словах Великочія лякає його наголос на необхідності покращувати методику викладання, виглядає так, що не наука має бути на першому місці. Можливо в інституті туризму це і є більш важливо, я не фахівець із туризму і не уявляю собі, які наукові дослідження можуть там проводитись, у туризмі. Тому, якщо він хоче перенести досвід керування інститутом туризму на університет - це буде хибна дорога. Ще гірше, якщо інші претенденти думають так само, сподіваюсь, що ні. Попри все, я все ж за молодих і менш деформованих старою радянською системою освіти і науки.
Справедливий 2012.04.08, 13:56
Звичайно,що наука завжди повинна бути в пріорітеті. Правда,не забувайте,що в цьому ракурсі наші ВИШІ І ЗАХІДНІ ЦЕ НЕБО І ЗЕМЛЯ. Прочитайте,будь ласка, вислови екс Міністра,проф.із світовим іменем М.З. Згуровського.у наших умовах треба дечого іншого...ПРОПОНУЙМО!
прихильник 2012.04.09, 10:42
Великочий - дуже порядка. вихована людина, а ті, хто пише гадості, просто йому заздрять, адже ВІН усього добився сам!!!!
Василь 2012.04.09, 20:13
як на мене, Великоочий б"є на жалість, що він такий порядний, все досягнув сам... правильно там висловилюються, що то "хапуга" ще та. рве з усіх сторін. а за які кошти так роз"їзджає за кордони.говорить що добре зробив для інституту. це він для себе добре робив. тільки вчитатися в інтерв"ю: якась несерйозна балачка ні про що. сам нічого не досягнув: його тесть начив по - комуністичному жити.ні - ні. тут треба й студентам піднятися на захист ВУЗу, не тільки викладачам.
Мусій Маркович 2012.04.09, 20:27
Великочий нормальний порядний мужик. Не чмо як деякі інші кандидати. І реально не походить з сім'ї "визволителів" і кагебешників. Тому - думаймо.
Товариш. 2012.04.10, 16:40
Ремарка до " Василя" - Бути порядним - не означає бити на жалість. А взагалі я Володимира Степановича дуже добре знаю особисто вже дуже багато років. Це мужик. який вміє тримати удар. Інтелігент, глибоко порядний, моральний, а одночасно вольовий і дуже рішучий. Я був поруч нього в таких ситуаціях, коли всі навколо "клали в штани" і розбігались як криси. А він тримає удар, не зраджує, не йде по-трупа. Колись казали " з ним би пішов в розвідку". Не здасть. А за інтереси Вашого університету - гори переверне. Для нього - це дійсно "Альма Матер".
віктор 2012.04.11, 00:04
як писали попередники, знову пусті балачки.наведіть, будьте добрі, товаришу, конкретні приклади.якщо "він не клав у штани", то це було публічно. має бути відомо для загалу. а якщо приватно, у компаніях, де " можна плюснути комусь пивом в обличчя", то це не в ЩЬОТ! що він такого зробив? просто працював на своє ім"Я, як належить людині. можливо, щось змінить у ставленні.пишіть.
Справедливий 2012.04.11, 18:42
Ми за змістовне змагання кандидатів спочатку за прибуною,а потім=вразі перемоги=ОБОВ"ЯЗКОВЕ дотримання обіцяного.
Степанович 2012.04.14, 14:18
грає брудно! уже сам коментує свої та інших статті...усвідомив, що після неминучої поразки вилетить з ПНУ взагалі...
Горбова Маряна 2012.06.21, 13:44
Володимир Степанович дуже гарний керівник. Я його колишня студентка.Знаю його ,як людину спокійну, розважену, розумну - це найкращий кандидат на ректора.
22.04.2024
Вікторія Матіїв

Про значення Великодніх свят журналістка Фіртки поспілкувалася з отцем Миколаєм Микосовським, який служить у Василіянському монастирі УГКЦ на Ясній Горі у Гошеві.

1447
10.04.2024
Тетяна Дармограй

Фіртка розповідає про головні зміни, які пропонує влада новим законопроєктом про мобілізацію.

2706
01.04.2024
Діана Струк

Про функціонування закладу, допомогу військовослужбовцям та майбутні плани, журналістка Фіртки поспілкувалася з очільником комунального закладу «Дім воїна» Миколою Крошним.

2216
26.03.2024
Вікторія Матіїв

Під час війни людина відчуває цілий спектр емоцій. Як українським родинам впоратись з такими випробуваннями — журналістка Фіртки розпитала у лікаря-психіатра, психолога та консультанта в напрямку когнітивно-поведінкової терапії Миколи Демківа.

2292
21.03.2024
Тетяна Дармограй

Що робити та куди звертатися рідним зниклих військовослужбовців,  як відбувається процес пошуку та чому не варто поширювати у соцмережах персональну інформацію зниклого, розповіла представниця Уповноваженого з питань осіб, безвісти зниклих за особливих обставин в Івано-Франківській області Наталя Пасічник.

6869 61
19.03.2024
Тіна Любчик

Комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки активно працює над поданими правками щодо нового законопроєкту про мобілізацію. Журналістка Фіртки поспілкувалася з політтехнологом, військовим юристом, Володимиром Бондаренком щодо актуальних питань призову.

2572 2

Нижня палата Конгресу США затвердила допомогу Україні в  сумі 61 мільярдів доларів. Всього «за» допомогу Україні проголосували 311, «проти» — 112, «утримались» — 8.

457

«Благодатний вогонь» саме за такою назвою ми знаємо церемонію, яка відбувається щорічно у Велику Суботу перед Пасхою у Єрусалимі в Храмі гробу Господнього. Здебільшого про це явище  знаємо через ЗМІ, які щорічно ведуть пряму трансляцію сходження Благодатного вогню з Єрусалимського храму.

1295

Американське видання The Washington Post 7 квітня 2024 р. опублікувало статтю під назвою «Інсайд щодо секретного плану Дональда Трампа щодо припинення українсько-російської війни».

1386

Благодатний Вогонь (грец. Άγιο Φως, дослівно — Святе Світло, англ. Holy fire) — поширена у православ'ї назва вогню у Великодній церемонії виносу запалених свічок із Гробу Господнього (кувуклії) в Єрусалимському Храмі Воскресіння. 

1568
26.04.2024

Розповідаємо про корисні для серця та задоволення способи включити домашній сир у свій раціон.  

411
23.04.2024

У 2024 році Великий піст почався 18 березня та закінчиться 4 травня. Святкування Великодня у християн припадає на 5 травня.  

272
19.04.2024

Цього року комунальне підприємство «Франківськ Агро» запланувало засіяти на майже 200 гектарах соняшник, гречку та сою.  

676
26.04.2024

Чому Великдень є одним з найважливіших християнських свят та що він означає для сьогодення, зокрема для українців, які третій рік поспіль відзначатимуть цей день під час повномасштабної війни?  

165
22.04.2024

У Біблії немає вичерпного пояснення природи людської душі. Але вивчивши, як використовується у Святому Письмі слово «душа», ми можемо зробити певні висновки.

26639
18.04.2024

Під час моління студенти зачитували розважання, які перепліталися зі стражданнями нашого Спасителя – Ісуса Христа під час Хресної дороги та терпіннями, які проходить український народ у часі жорстокої війни.  

641
14.04.2024

Нагадаємо, цьогоріч в Івано-Франківську запланували початок зведення богослужбової каплиці блаженного священномученика Симеона Лукача.  

10569 1
26.04.2024

Культура визначає все. Освіти може і не бути. Школи російської не було ніде. Втім, ми підспівували російські пісні, дивилися російські серіали й тому подібне, пояснює директорка.

175
26.04.2024

З твердженням, що часто думка простих людей важливіша, ніж думка професійних політиків та експертів, повністю погодилися або скоріше погодилися 48% опитаних. Не згодні з таким твердженням лише 1/5 респондентів.

198
23.04.2024

Рівень довіри до інформації про події війни, яка надходить від владних органів, є невисоким.  

508
19.04.2024

Обороноздатність, безпека, підтримка воїнів, розвиток економіки та євроінтеграційні процеси – ключові питання, які обговорили під час засідання Конгресу місцевих та регіональних влад, що відбувся під головуванням Президента України Володимира Зеленського.  

650
16.04.2024

Так, серед тих, хто довіряє Президенту України, лише 15% підтримали б такі вибори, тоді як серед тих, хто не довіряє — 37%.

716